Medya Araştırmaları Derneği “Yerel Medya Veri Tabanı Araştırması”nı Yayımladı

16 Aralık 2021

Medya Araştırmaları Derneği “Yerel Medya Veri Tabanı Araştırması”nı Yayımladı

Medya Araştırmaları Derneği (MEDAR)’nin ETKİNİZ AB Programı desteğiyle gerçekleştirdiği “Yerel Medya Veri Tabanı Araştırması” yayına açıldı. Türkiye’de yerel medyayı odağa alan ilk census araştırmasını oluşturan çalışmada, 81 ilde faaliyet gösteren tüm yerel medya kurumları ve bu kurumlara dair temel demografik özelliklerin tespit edilmesi hedeflendi. Temmuz 2020 ve Şubat 2021 tarihleri arasında 8 ay boyunca yürütülen proje kapsamında yöntem olarak birbirini destekleyen ve iki etaptan oluşan karma bir araştırma metodolojisi uygulandı.

İlk etapta, Türkiye’deki faaliyet gösteren tüm yerel kurumlarının saptanabilmesi için güncelde var olan tüm veri tabanları ve basın listeleri incelendi, il bazlı özel web taramaları yürütüldü. Yürütülen bu detaylı masabaşı tarama sonucunda yerel medyada aktif olarak faaliyet gösteren 3240 yerel medya kurumu olduğu belirlendi.
Araştırmanın ikinci etabında ise elde edilen verilerin teyidi ve daha kapsamlı verilere ulaşılabilmesi için kapsamlı bir saha araştırması yürütüldü ve 1222 yerel medya kurumu ile anket gerçekleştirildi.

Araştırmadan Öne Çıkan Sonuçlar:

  • Elde edilen verilere göre yerel medya kurumları genellikle Marmara, Akdeniz ve Ege bölgeleri ekseninde ve büyükşehirlerde yoğunlaşıyor.
  • Kurumların şehir bazlı dağılımında ise ulusal medyanın merkezi İstanbul, benzer şekilde yerel medya da en fazla sayıda medya kurumunun bulunduğu şehir olarak başı çekiyor. Mersin, Bursa, İzmir, Adana ve Antalya ise en fazla sayıda yerel medya kurumu bulunan diğer şehirleri oluşturuyor.
  • Yerel medyada haber yayının çoğunlukla “yerel gazeteler” ve “ yerel dijital haber platformları” üzerinden sürdürüldüğü görülüyor; yerel ölçekte yayın yapan sınırlı sayıda radyo, televizyon ve dergi bulunuyor.
  • Pandemiyle birlikte daha da ağırlaşan finansal sorunlar yerel medyada kurumların aktif yayından çekilmesine, yayın kapasitesi ve personel sayısında küçülmeye gitmesine yol açıyor. Sonuçlar, anket gerçekleştirilen 1222 yerel kurumdan 72’sinin aktif yayın yapmayı durdurduğunu, 55 kurumun ise pandemiden kaynaklı problemler nedeniyle küçülmeye gittiğini gösteriyor.
  • Yerel medyada kurumların sosyal medya platformlarına dahiliyetleri ve platform tercihleri de yerelde dijitalleşme seviyesini dair önemli bulgular taşıyor. Araştırma verilerine göre, anket gerçekleştirilen kurumların büyük çoğunluğu (%89) sosyal medya platformları üzerinden yayın yapıyor: Facebook (% 87,2) ve Twitter (%72,3) tüm mecra türleri arasında en çok tercih edilen sosyal medya platformları olarak öne çıkıyor.
  • Üretilen yayın içerikleri incelendiğinde, tüm yayın mecraları içerisinde gündem, siyaset ve ekonomi & finans gibi genel temalar altında daha fazla içerik üretildiği görülürken, kültür & sanat, sağlık, spor, turizm, tarım & hayvancılık gibi spesifik habercilik alanlarında üretilen içerik seviyesinin daha düşük olduğu görülüyor. Yerel yayınlarda içeriğin ulusal medyaya benzer şekilde çoğunlukla ülke gündemi doğrultusunda şekillendiğini gösteren bu bulgu, yerel medyada kurumların bulundukları şehrin/bölgenin dinamiklerini odağa alan ve bu çerçevede önem arz eden spesifik temalarda özgün yayın üretmek açısından zayıf kaldığını gösteriyor.
  • Yerel medyada çalışan sayısına dair elde edilen verilere göre anket gerçekleştirilen 1222 yerel medya kurumunda toplam 4996 çalışan görev alıyor. Kurum başına düşen çalışan ortalamaları ise yerel medya kurumlarında ortalama 4 çalışan görev aldığını ve az sayıda personelin kurum içinde birden çok görev üstlendiğini gösteriyor. En fazla sayıda çalışan yerel televizyon ve yerel gazetelerde bulunuyor, sahada aktif haber üreten muhabir/kameraman ve  kadın çalışan sayısının oldukça az olması dikkat çekiyor. 

“Yerel Medya Veri Tabanı Araştırması” hakkında TKDF Başkanı Canan Güllü: "Mücadelemizde en büyük desteği aldığımız 4. kuvvet, medya. Geleneksel, görsel ve dijital medyanın, ulusalda ve yerelde yapılan yayınlarla zihinsel dönüşüme olan katkısı tartışılmaz. Türkiye Kadın Dernekleri Federasyonu,  bir çatı örgütü olarak, yerelde politika üretirken yerel medyadan çok fayda gördü." diye konuştu.

Araştırma raporu ve yerel medya hakkında daha fazla veriye, projenin resmi websitesi www.yerelmedyavt.com üzerinden ulaşabilirsiniz.

Kaynak: Sivil Alan

Tamamını okumak için tıklayınız

Diğer Bizden Haberler

11 Aralık 2020

Pakistan mahkemesi, bekaret testinin Anayasa'ya aykırı olduğuna karar verdi

Pencap eyaletinin başkenti Lahor'da Yüksek Mahkeme cinsel saldırı mağdurlarına yapılan bekaret testlerinin 'yasadışı ve Anayasa'ya aykırı' olduğuna karar verdi.

Detay
17 Aralık 2020

Halkın susması isteniyor

AKP’nin torba yasaya koyduğu teklifin geri çekilmesini isteyen avukat Sedat Durna, anayasal haklara dikkat çekti. Canan Güllü ihbarla derneklere kayyım atanabileceğini belirtti. Hilal Esmer, Yoksulluk, şiddet konuşulmasın isteniyor dedi.

Detay
02 Kasım 2012

Kadınlardan STÖ tasarısına tepki: İstediklerini yapamayacaklar

Dernek ve vakıflara kayyım atamasını kolaylaştıran kanun teklifini “örgütlenme ve ifade özgürlüğüne saldırı” olarak değerlendiren kadınlar, “Bu yasayla yapmak istediklerini yapamayacaklar çünkü kadınlar artık susmuyorlar, susmayacaklar” dedi.

Detay